Zorg voor betrokkenheid bij je werknemers
De ‘Employee Experience’, ofwel de totale beleving van een werknemer, blijkt een belangrijke factor voor de overweging om bij het bedrijf te blijven of te vertrekken. Het is voor werknemers belangrijk dat zij serieus genomen worden. Dit kun je als manager bereiken door duidelijk te communiceren en de werknemers te betrekken bij zowel grote als kleine besluiten. Ook het tonen van transparant leiderschap is erg belangrijk voor het creëren van betrokkenheid bij jouw werknemers. Transparantie zorgt voor een op samenwerking gerichte werkcultuur. Binnen deze cultuur kiezen werknemers eerder voor loyaliteit aan het bedrijf, dan voor hun eigen zekerheid. Meer betrokken werknemers zijn daarnaast over het algemeen productievere werknemers. Inzetten op betrokkenheid is daarom erg belangrijk.
Aantrekkelijke secundaire voorwaarden en mogelijkheden tot ontwikkeling
Goede primaire arbeidsvoorwaarden zijn uiteraard van essentieel belang voor een werknemer. Toch gaat het de werknemers over het algemeen niet per definitie om de hoogte van het salaris. Ook de secundaire voorwaarden én de mogelijkheden tot ontwikkeling zijn erg belangrijk. Denk bij goede secundaire arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld aan flexibel werken. Tegenwoordig wordt er steeds meer thuis gewerkt. En niet alleen omdat het moet, ook omdat mensen ervan overtuigd zijn dat ze thuis productiever kunnen werken. Andere secundaire voorwaarden zijn bijvoorbeeld een lunch van de zaak of een bonus. Naast secundaire voorwaarden vinden werknemers ook de mogelijkheid tot groei en ontwikkeling erg belangrijk. Dit kun je realiseren door bijvoorbeeld opleidingen of trainingen aan te bieden. Een andere optie, met relatief lage kosten, is het wisselen van functie of taak. Als een werknemer aangeeft meer energie te krijgen van andere taken, kan dit een goede optie zijn. Wanneer je binnen het huidige bedrijf al jouw capaciteiten in kunt zetten, is er weinig op zoek te gaan naar een andere baan!
Geef en vraag feedback van je werknemers
Om je te kunnen ontwikkelen is het krijgen van feedback van groot belang. Dit kan positieve feedback zijn, bijvoorbeeld na een succesvol verlopen project. Het regelmatig belonen en complimenteren van werknemers heeft een positieve invloed op personeelsbehoud. Toch is het daarnaast belangrijk ook regelmatig verbeterpunten te noemen. Op deze manier krijgt je werknemer de mogelijkheid te groeien. Laat werknemers daarnaast weten dat ook jij open staat voor feedback. Op deze manier creëer je een zogenaamde feedbackcultuur. Jouw werknemers voelen zich vrij hun mening te geven aangezien feedback en eerlijkheid gewaardeerd worden. Hierdoor wordt de tevredenheid en het moreel van de werknemers vergroot, waardoor zij minder snel vertrekken. Lees ook eens ons andere blog over het evalueren van personeel.
Weten wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem contact met ons op.