1. Focus op talenten van jouw personeel
Tijdens traditionele evaluatiegesprekken ligt de focus vaak op de ‘fouten’ van het afgelopen jaar. Er wordt gefocust op het verleden en verbeterpunten, in plaats van op de talenten en persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. Door een evaluatiegesprek te beginnen met het in kaart brengen van de talenten van de medewerker, kan daarna bepaald worden hoe deze het beste ingezet kunnen worden. Door de focus te leggen op talent en kwaliteiten houdt de medewerker motivatie en plezier in het werk.
2. Informeer medewerkers over de insteek van het gesprek
Zorg ervoor dat de medewerker van tevoren weet wat de insteek van het evaluatiegesprek is. Stuur bijvoorbeeld een dag van tevoren een mail met daarin het doel van het gesprek en enkele voorbeeldvragen. Laat de medewerker hierbij ook zeker weten dat de focus van het gesprek op talent en ontwikkeling ligt. Op deze manier geef je de medewerker de mogelijkheid zich voor te bereiden, waardoor het gesprek soepeler zal verlopen.
3. Zorg voor een open dialoog tijdens het evaluatiegesprek
Bij klassieke evaluatiegesprekken is vaak sprake van eenrichtingsverkeer. De werkgever of leidinggevende evalueert en de werknemer luistert. Toch is het beter én prettiger om ook de medewerker aan het woord te laten. Stel open vragen als ‘Waar zou jij je verder in willen ontwikkelen?’ en ‘Welke werkzaamheden vind jij het beste aansluiten bij jouw talenten?’. Vraag ook aan de medewerker welke eisen hij of zij stelt aan een leidinggevende. Voor de voortgang van jouw medewerkers is het kiezen van de juiste leiderschapsstijl erg belangrijk.
4. Frequente evaluatiegesprekken en tussentijds contact
Het traditionele jaarlijkse evaluatiegesprek is niet meer echt van deze tijd. Bij een jaarlijks evaluatiegesprek ben je namelijk vaak al te laat! Veel organisaties kiezen er daarom voor maandelijks een 1-op-1 meeting te hebben met de medewerker. Door regelmatig feedback te geven is het evaluatiegesprek niet langer een meetinstrument, maar een motivatiemiddel. De medewerker weet op deze manier wat er van hem of haar verwacht wordt en er kan tijdig bijgestuurd worden. Uiteraard is ook tussentijds contact belangrijk. Feedback ‘on spot’ werkt goed, aangezien de link tussen oorzaak en gevolg op dat moment nog vers is. En laat het de medewerker ook zeker weten wanneer je tevreden bent over zijn of haar werkzaamheden!
BC Group helpt bij het voeren van evaluatiegesprekken
Blijft het voeren van evaluatiegesprekken een wakkerligger voor jou? BC Group helpt je professionele en effectieve gesprekken te voeren met jouw werknemers. Je kunt ervoor kiezen de gesprekken volledig aan ons over te laten of ons het proces te laten bewaken. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.