Zelf doen of uitbesteden

Je kunt als ondernemer natuurlijk zelf op zoek gaan naar personeel. Misschien ken je zelfs nog wel iemand via je netwerk. Als dat niet het geval is kun je een vacature opstellen en plaatsen op de landelijke vacaturesites en misschien zelfs nog wel in de plaatselijke krant. Na ontvangst van, hopelijk een flinke stapel, sollicitaties begint het selecteren en uitnodigen voor een gesprek. En dan hét moment waarop je kiest; kiest voor de nieuwe medewerker die niet alleen de benodigde ervaring heeft, maar ook past bij je bedrijf.
Al met al kost dit proces een hoop tijd en misschien ook wel stress. Je kunt er daarom ook voor kiezen om de werving en selectie uit te besteden aan een partij die daarin gespecialiseerd is. Zij weten precies wat er komt kijken bij dit soort trajecten en leveren geschikte kandidaten. Het werven van personeel uitbesteden bespaart je als ondernemer duidelijk tijd en je weet zeker dat het traject professioneel en met zorg uitgevoerd wordt.

Personeel werven; wat komt daarbij kijken?

Personeel werven doe je niet in een paar uurtjes, dat is wel duidelijk. Het begint al bij het opstellen van de vacature en eindigt pas op het moment dat de werknemer daadwerkelijk aan de slag gaat. Of je nu zelf je personeel gaat werven of het traject uitbesteedt, er zijn een aantal vragen die je jezelf moet stellen:

  • Welke werkzaamheden moet de nieuwe werknemer kunnen uitvoeren?
  • Over welke competenties moet die persoon beschikken?
  • Is het een fulltime of parttime functie?
  • Kan ik doorgroeimogelijkheden aanbieden?

Werving door een professionele partij

We benoemden net al dat het uitbesteden van werving en selectie als voordeel tijdsbesparing heeft, maar er zijn natuurlijk veel meer voordelen te benoemen. Als je een wervingsbureau inschakelt dan weet je zeker dat ze:

  • Zorgen voor een wervende vacaturetekst en plaatsing
  • Tijd hebben om sollicitatiegesprekken te voeren
  • De juiste vragen stellen
  • Bergen ervaring hebben
  • Beschikken over het juiste netwerk

Daarnaast beschikt een wervingsspecialist vaak over de nodige mensenkennis en kunnen ze goed inschatten of een sollicitant niet alleen beschikt over de juiste set skills, maar ook als persoon past binnen je onderneming. Of iemand bijvoorbeeld een doorpakker of aanpakker is. Pragmatisch is ingesteld of toch meer analytisch of idealistisch.

BC Group helpt ondernemers met werving personeel

Kortom; hoe je personeel werft is bepalend voor het succes. Voor het aantal sollicitaties dat je ontvangt en voor geschikte kandidaten. Onze wervingsspecialisten helpen je door inzet van hun expertise en mensenkennis. Daarnaast kunnen zij buiten de gebaande paden kijken en dat levert bijna altijd een mooie match op.

hartelijk dank voor je aanvraag!

Je ontvangt van ons een mail met de download van het whitepaper.

Met vriendelijke groet,

 

Bernhard Nanninga | Hoofd omdenker